تبلیغات
دیدار - استاد شهید مرتضی مطهری و آسیب‏شناسی دین و دینداری (3)
دیدار
به نام الله ، به یاد الله ، برای الله

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل دیدارها :
  • دیدار امروز :
  • دیدار دیروز :
  • دیدارهای این ماه :
  • دیدارهای ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین دیدار :
  • آخرین بروز رسانی :

استاد شهید مرتضی مطهری و آسیب‏شناسی دین و دینداری (3)

نمونه‏هایی از اقدامات درمانی شهید مطهری

از اقدامات درمانی شهید مطهری برای این بیماری، سخنرانیها و كتابهایی است كه در باب مسائل جنسی و حجاب و ازدواج و اخلاق جنسی نوشته است . ایشان تشخیص می‏دادند كه چگونه بی‏حجابی، یك مفسده اخلاقی است و یك آسیبی به دینداری جوانان است، این بود كه آن كتاب مساله حجاب را نوشتند .

یكی دیگر از خصوصیات شهید مطهری، توجه به «دو جنسی بودن جامعه‏» است . ایشان توجه داشتند كه زنان، به یك معنی قربانی بی‏توجهی شده‏اند و هم به یك معنی ابزاری برای دور شدن جامعه از دینداری‏اند . ایشان معتقد بود كه باید برای زنان در جامعه اسلامی، سرمایه‏گذاری كافی شود تا لااقل جبران بی‏توجهیهای گذشته بشود،

كتاب حقوق زن در اسلام ناظر به همین توجه ایشان به این قشر جامعه بود .

شهید مطهری و آسیب شناسی دین

مطهری در كار آنهایی كه مدعی بودند دارند دین را معرفی می‏كنند دقیق می‏شد و سعی می‏كرد اشكالات آنها را كشف كند .

موضع‏گیری استاد مطهری در برابر سه گروه

در این زمینه شهید مطهری، حداقل با سه گروه مواجه بود:

1)آن دسته از روحانیانی كه گرفتار جمود بودند، آنهایی كه الان هم، انقلاب با آنها مشكل دارد، آن عده كه امام در این اواخر، بث و شكوای خود را از آنها بیان داشت .

مطهری سعی می‏كرد با جمود حاكم بر افكار و اذهان این دسته از روحانیان، مخالفت كند . مطالب مفصلی كه ایشان در مقام مخالفت‏با تفكر اخباری بیان كرده، در همین زمینه است .

2) یكی دیگر از آن قشرها، روشنفكران مذهبی بودند; كسانی كه روحانی نبودند، از حوزه برنخاسته بودند ولی متدین بودند، مسلمان بودند، می‏نوشتند، سخنرانی می‏كردند و دین را به جامعه و جوانان معرفی می‏كردند .

مطهری به تصویرهایی كه اینان از دین ترسیم می‏كردند، حساس بود . در عین اینكه متانت و تواضع خود را حفظ می‏كرد و هیچ وقت‏بی‏انصافی نمی‏كرد و جوانب بحث را خلط نمی‏كرد، اما، كوتاه هم نمی‏آمد . نسبت‏به مرحوم مهندس بازرگان، احترام قائل بود . اما با شجاعت و صراحت در مقدمه جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم انتقادات جدی خودش را به نظام فكری مهندس بازرگان - آنجایی كه در كتاب راه طی شده دین را معرفی می‏كند - مطرح می‏كند و چون مقام، مقام دفاع از دین بود، ایشان ملاحظه اشخاص را نمی‏كرد .

همین روش را در مورد دكتر شریعتی داشت . با اینكه خیلی ها سكوت می‏كردند یا مایل نبودند كه ایشان اشتباهات دكتر شریعتی را ذكر كند، در محافل مذهبی، اشكالات خود را می‏گفت . بنده یادم هست در عید فطری كه فكر می‏كنم سال 56 بود، بعد از نماز به منزلشان رفتیم; عده‏ای از اعضای انجمن اسلامی پزشكان به دیدن ایشان آمده بودند; از جمله صحبتهایی كه مطرح كردند این بود كه شما چرا با دكتر شریعتی مخالفید؟ ایشان خیلی خونسرد گفتند:

فلان موضوع جزء مسلمات اسلام هست‏یا نه؟ جزء احكام اسلام هست‏یا نه؟ گفتند: بله . گفت: خوب . این نوشته‏ها را شما بخوانید . اگر من بگویم كسی با خواندن اینها فكر می‏كند، اصل این موضوع در اسلام نیست، حق دارم این اعتراض را بكنم یا نه؟ گفتند: بله . گفت: حرف من از این قبیل است .

شیوه ایشان، در مورد بعضی های دیگر هم همین طور بود .

خلاصه، ایشان از ناحیه روشنفكران مذهبی، بیشتر نگران التقاط بود . بارزترین و كریه‏ترین چهره التقاط را در آثار مجاهدین خلق می‏دید و شاید از آنها بدتر، در آثار گروه فرقان .

یك عده قلم برداشته بودند و تحت عنوان اسلام، كتاب و مقاله می‏نوشتند تفسیر قرآن می‏كردند اما یكسره آمیخته با شوائب مكتبهای مادی، یك چهره التقاطی به نام اسلام راستین از اسلام معرفی می‏كردند . مطهری، با شجاعت، در مقابل این آسیبها ایستادگی می‏كرد و این، خیلی كار سختی بود; برای اینكه بعضی از این گروهها با فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی وجهه‏ای - خصوصا در بین جوانهای دانشگاهی - كسب كرده بودند، اگر روز روشن را می‏گفتند شب است، عده‏ای مصلحت‏اندیشی می‏كردند و می‏گفتند: نباید گفت اینها اشتباه می‏كنند; چون دشمن استفاده می‏كند .

یادم هست، شبی ایشان در ایام محرم، در مسجدی گفته بودند: جمله ان الحیاة عقیدة و جهاد حدیث نیست، ما در منابع خودمان گشتیم، سندی برای این عبارت پیدا نكردیم . پس دانشجویان فكر نكنند كه این كلام معصوم است . آقای مطهری می‏گفت: هر عقیده و جهادی مطلوب نیست; پس برای شما فرق كند مبارزه به نام اسلام و مبارزه به اسم ماركسیسم . ایشان، این حرف را بالای منبر گفته بود، چه وقت؟ آن وقت كه بازار این حرفها در دانشگاه داغ بود . یادم هست، فردای آن روز یكی از دانشجویان مذهبی آمد نزد من (چون ارادت بنده را به ایشان می‏دانست) با یك دامن گله از آقای مطهری كه: ایشان اصلا حساب نمی‏كند . الآن وقت این حرفها نیست . عده‏ای را می‏رنجاند و . . . .

اما مطهری اهل این حرفها نبود . در مقدمه چاپ هشتم علل گرایش به مادیگری دقیقا، به سمت افكار التقاطی هدفگیری و به گروه فرقان اعلام جنگ كرده است . بنده می‏توانم بگویم جزء اخیر علت تامه برای شهادت ایشان، همین مخالفت‏با گروه فرقان بود كه بیش از همه در این مقدمه منعكس است .

3)سومین گروه «تحریفگران‏» بودند . اینجا، مخاطب مطهری، وعاظ و گویندگان و اهل منبر بودند . ایشان به سخنان گویندگان مذهبی، خیلی حساس بودند و دیده‏اید كه با چه شهامتی به تحریفات آنها در واقعه عاشورا اعتراض می‏كند .

بنده، شجاعت مطهری را در مقابل گروهی كه در واقع مطهری خود را متعلق به آنها می‏دانست كمتر از شجاعت او در مقابل دستگاه طاغوت نمی‏دانم .

چیزهایی را كه عادی شده بود، همه قبول و یا حداقل سكوت می‏كردند، ایشان اعتراض می‏كرد . و این همه، ناشی از ایمان و اخلاص آن بزرگوار بود كه در بند خوشایند این و آن نبود، كار را برای رضای خدا می‏كرد و در مقام بندگی، كارها را كوچك و بزرگ نمی‏كرد . اگر یك وقت‏شان دین اقتضا می‏كرد كه ایشان یك سری كارهای كم اهمیت هم بكند، ابایی نداشت .

شهید مطهری در واقع، درخشنده‏ترین گوهری است كه حوزه به دانشگاه تحویل داده است آیا نباید رابطه با شهید مطهری را جدی بگیریم؟ امروز درست است كه با پیروزی انقلاب اسلامی امكانات تازه‏ای در اختیار ما قرار گرفته و نعمت‏بزرگی عاید ما شده است، اما فكر نكنید، خطرهایی كه شمردم، همه‏اش، از میان رفته است . ببینیم چقدر با آثار استاد شهید كه زبده اندیشه‏های امام، علامه طباطبایی و بزرگان دیگر است، انس داریم .

امیدوارم خداوند به همه ما توفیق ایمان و عمل صالح و خدمتگزاری به انقلاب اسلامی را عنایت‏بكند و ما بتوانیم در حوزه و دانشگاه، در همه جا، وظیفه خودمان را انجام دهیم .

بر گرفته شده از سخنرانی دكتر غلامعلی حداد عادل در مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم به مناسبت سالگرد شهادت اندیشمند و فیلسوف گرانقدر حوزه شهید استاد آیة‏الله مرتضی مطهری

درباره دیدار

« السلام علیك یا اباعبدالله الحسین(ع) »

ببین آشفته گشته وضع و حالم
دگر بشکسته بالم بس ننالم
دمادم این دعا ورد زبانم
ببینم کربلا را تا جوانم

« امیری حسین و نعم الامیر »
مدیر دیدار : بهنام امینی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان